Jumaat, 28 Januari 2011

Sahabat dan Ikhwan....

Pada suatu hari terjadi percakapan antara Nabi Muhammad SAW dengan Saidina Abu Bakar. Kata Rasulullah "Wahai Abu Bakar, alangkah rindunya aku hendak bertemu dengan ikhwan-ikhwanku (saudara)."
"Wahai Rasulullah. Bukankah kami ini teman-temanmu?" tanya Abu Bakar.
"Bukan!" Jawab Nabi saw. "Kamu ini hanyalah sahabat-sahabatku,"
Keterangan Nabi saw ini menghairankan saidina Abu Bakar. Apa bezanya sahabat dan ikhwan?
"ikhwan-ikhwanku," menurut Nabi saw :iailah mereka yang belum pernah melihat aku, tetapi merekaberiman dengan aku dan mencintai ku sehingga aku lebih mereka cintai dari anak dan orang tua mereka".
Saidina dan para sahabat lain merasa hairan dan ingin tahu.
"Wahai Abu Bakar, adakah engkau tidak akan cinta kepada ikhwanku itu, mereka mencintai engkau pula kerana kecintaan aku kepada engkau," demikian kata Rasulullah.
Sungguk mulia Rasullulah melahirkan istilah bagi umat yang hidup setelah kewafatan baginda. Mereka beriman kepada Allah dan Rasul, tetapi tidak pernah berjumpa baginda.
Rasulullah juga membicarakan kemurnian iman ikhwan sehingga para sahabat hairan mendengarnya.
"Siapakah makhluk Allah yang paling ajaib imannya?" tanya Rasulullah.
"Malaikat". jawab mereka.
"Bagaimana malaikat tidak akan beriman kepada Allah sedangkan mereka dekat sekali dengan Allah". Jawab Rasulullah.
"Para Nabi," jawab mereka lagi.
"Bagaimana para Nabi tidak akan beriman sedangkan wahyu diturunkan kepada mereka," jawab Rasulullah.
"Kami". jawab sahabat lagi.
"Bagaimana kamu tidak akan beriman sedangkan aku berada ditengah-tengah kamu," jawab Nabi saw.
Nabi saw menjawab "Makhluk yang paling ajaib imannya ialah mereka yang hidup sedudah aku. Mereka membaca Al-Quran dan beriman dengan semua isinya. Baginda berkata lagi. " Berbahagialah orang yang dapat berjumpa dan beriman dengan aku. Dan berbahagialah tujuh (7) kali orang yang beriman dengan aku, tetapi tidak pernah berjumpa dengan aku..
Demikianlah Rasulullah saw mencintai sahabat yang selalu berjumpa dengan baginda dan ikhwan yang memiliki iman ajaib tetapi tidak pernah berjumpa baginda.

Hakcipta : Himpunan Cerita-cerita Agama Siri 1

Tiada ulasan: